خطر جوجه رنگی برای کودکان

 

محلات ،خمین - ایرنا - درآستانه شب عید، والدین برای سرگرم كردن كودكان دلبند خود، با خرید جوجه و اردك رنگی سلامت گلهای زندگی خود را به خطر نیندازند.

به گزارش ایرنا، با نزدیك شدن سال جدید عرضه جوجه و اردك های رنگی در جعبه های مقوایی در خیابان ومعابر برای كودكان بسیار جذاب است و كودكان با دیدن این حیوانات ظریف، والدین را مجبور به خرید می كنند.

در واقع والدین با تهیه این حیوانات زیبا كه به رنگهای مختلف درآمده اند برای خانواده و به ویژه كودكان خود بیماری خریداری می كنند و برای ایام نوروز به خانه می برند.

سرگرمی با حیوانات از جمله بازی هایی است كه كودكان با آن احساس شادی و نشاط می كنند اما در پس این شادی موقت، انواع بیماریهای بهداشتی سلامت كودكان دلبند را به كمین نشسته است.

اغلب جوجه ‌هایی كه در كنار خیابان و توسط دست فروشان عرضه می‌ شوند، جوجه‌ های نر مرغ‌ های تخم گذاری هستند كه چون نگهداری آنها برای صاحبان واحدهای مرغداری به صرفه نیست، آن ها را معدوم می ‌كنند یا كارگران مرغداری یا دست فروشان به صورت غیرمجاز با رنگی كردن آنها، برای شب عید خود منبع درآمدی كسب می كنند. این جوجه‌ ها در شرایط غیربهداشتی و نامناسب به صورت متراكم و فشرده به دور از تهویه مناسب در كنار خیابان‌ های آلوده به دود و انواع میكروب‌ های بیماری‌ زا نگهداری و عرضه می ‌شوند و اغلب نیز عمر كوتاهی دارند و برخی هم با داشتن ظاهری سالم و مقاوم، ناقل میكروب‌ های بیماری ‌زا هستند.

رییس شبكه دامپزشكی شهرستان محلات گفت: به علت اشاعه بیماریهای طیور، فروش جوجه واردك رنگی یك روزه در آستانه ایام نوروز در سطح این شهرستان ممنوع است.

' حمیدرضا قهرمانی' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت مشاهده بازرسان وكارشناسان شبكه دامپزشكی محلات با متخلفان برخورد قانونی می شود.

وی، با بیان اینكه بیماری عفونی می تواند از طریق این پرندگان به انسان منتقل شود اظهار داشت: نام این بیماری عفونی كه از جوجه ‌ها می ‌تواند به انسان منتقل شود، بیماری ' سالمونلوز' است.

رییس شبكه دامپزشكی شهرستان محلات افزود: این بیماری، مشترك میان انسان و حیوان است و اغلب باكتری آن به طور طبیعی در دستگاه گوارش، پوست و موی بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی وجود دارد.

وی بیان داشت: متاسفانه با آغاز سال جدید عرضه و فروش جوجه و اردك رنگی در معابر شهرها رواج پیدا می كند و مشتری این اقلام كودكان هستند كه با خرید این موجودات به علت علاقه وافر به حیوانات در كنار آن ها غذا می ‌خورند، آن ها را می ‌بوسند، به لباس و موهای خود می ‌مالند و گاهی نیز در محیط داخلی خانه به بازی با آن ها می كنند.

رییس شبكه دامپزشكی محلات گفت: در اثر آلوده شدن غذا یا لباس كودكان به مدفوع آلوده جوجه‌ ها یا استنشاق غبار حاصل از مدفوع، ادرار یا غذای آلوده به این باكتری ،احتمال انتقال این بیماری به كودك وجود دارد.

قهرمانی گفت:جوجه های رنگی ارزش سرگرم كردن كودكان را ندارند و نگهداری آنها در منزل خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را در پی دارند.


chat_bubbleارسال نظر

نظر شما پس از تایید ، قابل رویت خواهد بود