غذاهای مضر و سمی برای مرغ و خروس

بی شک مرغ و خروس از محبوب ترین پرنده ها نزد پرورش دهندگان می باشند که توسط بسیاری از افراد در جای جای دنیا نگهداری می شوند. گوشت مرغ یکی از پر مصرف ترین غذاها و مواد غذایی برای بیشتر مردم دنیا است.

تخم مرغ جایگاه ویژه ای در صبحانه و عصرانه ها و کاربرد بی نظیری در تهیه و پخت انواع غذاها دارد. مرغ و خروس ها اهلی هستند و به زندگی در کنار انسان ها انس گرفته اند. تغذیه مرغ و خروس نیز بسیار مهم می باشد. جیره غذایی مناسب مرغ های گوشتی موجب افزایش وزن آن ها و سودآوری برای تولید کننده می شود.

تغذیه مناسب مرغ های تخمگذار نیز موجب افزایش تعداد تخم ها و افزایش کیفیت آنها می گردد. اما نکته بسیار مهم در مورد تغذیه مرغ ها توجه به مواد غذایی می باشد که نباید در اختیار مرغ و خروس ها قرار بگیرند و این پرنده ها نباید از این مواد سمی تغذیه کنند.

آیا می توانیم به جوجه ها و مرغ و خروس غذای خانگی بدهیم؟

پرورش مرغ بومی با سرمایه کم هم امکان پذیر می باشد . یکی از اشتباهاتی که افراد جوان و نوجوان در پرورش مرغ ها به آن مرتکب می شوند، تغذیه این جوجه ها با غذای خانگی می باشد. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که جوجه مرغ تازه متولد شده تا دو هفته می بایست با غذای خاص تغذیه شود. این غذای مخصوص جوجه ها استارتر نام دارد. استارتر دان مصرفی جوجه هاست که حاوی مواد مغذی، پروتئین و انرژی زیادی است.

تغذیه جوجه با استفاده از استارتر در ۱۴ روز اول آن ها را از ابتلا شدن به بیماری های متعدد مصون نگه می دارد.

توجه داشته باشید که با این که مرغ ها همه چیز خوار هستند، اما توصیه می کنیم آن ها را با غذای خانگی تغذیه نکنید و نباید انتظار داشت که مرغ غذای سمی را نخورد. چون مرغ ها عادت دارند به همه چیز و همه غذاها نوک بزنند. احتمال دارد که پرورش دهنده به عنوان سرگرمی یک غذایی به مرغ بدهد که این غذا برایش سمی باشد.

دلیل اینکه نباید به مرغ و خروس ها پسماندهای غذایی خود را بدهید این است که احتمال دارد ادویه موجود در غذا باعث بیماری مرغ ها شوند و یا این غذا ها فاسد شده باشند.

سیب زمینی با پوست سبز

مصرف سیب زمینی پخته شده برای مرغ ها اشکالی ندارد، اما مرغ ها نباید هیچ گاه سیب زمینی سبز رنگ مصرف کنند و خوردن سیب زمینی سبز می تواند برای مرغ ها موجب مرگ آنها شود.

دلیل این موضوع این می باشد که سیب زمینی سبز حاوی ماده ای به نام سولاتین است که برای مرغ ها سم می باشد.

آووکادو

برگ های میوه آووکادو و خود این میوه نیز برای مرغ ها سم هستند. به هیچ وجه نباید این میوه ها در دسترس مرغ ها قرار بگیرند و باید مرغ ها را به دور از این میوه ها نگه دارید. این میوه حاوی ماده ای به نام پرسین است که موجب می شود قلب مرغ ها از کار بیافتد.

شیر

یکی از دلایلی که مرغ ها نمی توانند از شیر مصرف کنند، وجود لاکتوز در این ماده لبنی است که در معده مرغ ها هضم نمی شود. اگر جوجه ها لبنیات مصرف نمایند اسهال شده و به احتمال زیاد از بین می روند.

 

توجه داشته باشید که بهت است که حتی خوراکی هایی که با لبنیات تولید می شوند مانند بیسکویت، بستنی و شیرینی و … نیز هم به جوجه ها ندهید.

پیاز

به طور کلی باید توجه نمایید گیاهان مختلفی که از سرده سیر و آلیوم می باشند  نظیر پیازچه، پیاز، موسیر و … برای مرغ ها و طیور مضر می باشند.

مصرف کردن این گیاهان توسط مرغ ها موجب کم خونی در این حیوانات می شود. اما مرغ ها قادرند سیر بخورند. سیر همانگونه که هیچ ضرری برای مرغ نداشته،  می تواند مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل نماید. حتی در برخی از موارد پرورش دهندگان مرغ از سیر برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می کنند.

برخی از محصولات گیاهی نارس نیز برای مرغ ها مضر می باشند. برای مثال گوجه فرنگی کال، فلفل و بادمجان حاوی ماده سولانین می باشند که برای مرغ ها کشنده اند. دانستن این نکته نیز بسیار اهمیت دارد که حتی برگ های گیاه گوجه فرنگی هم برای مرغ ها سمی و مضر می باشند.

شکلات و شیرینی

نوجوانان و مخصوصاً کودکان علاقه زیادی به خوردن شکلات دارند. در برخی از موارد از سر کنجکاوی کودکان شکلات های خود را به جوجه ها می دهند. مقدار کم این ماده برای مرغ مشکل خاصی به وجود نمی آورد اما اگر ادامه داشته باشد می تواند حتی موجب مرگ مرغ هم شود. شکلات های تلخ تر برای مرغ ها مضرتر می باشند.

پس حتما اگر کودکانی دارید که با مرغ ها گهگاهی بازی می کنند یا به محیط زندگی مرغ و خروس ها دسترسی دارند باید حتماً آگاه شوند که نباید پسماند یا خود شکلات هایشان را جلوی مرغ ها بیاندازند.

 خوردن لوبیای خشک نیز برای مرغ ها بسیار مضر می باشد.

بسیار باید مراقب باشید تا غذاهای مانده و کپک زده یا فاسد را در اختیار مرغ ها قرار ندهید. خوردن غذاهای ناسالم و فاسد باعث ایجاد مشکل گوارشی و در نتیجه بسیاری از بیماری ها در مرغ و خروس ها می شود.

هسته سیب

به دلیل وجود ماده ای به نام سیانید در هسته سیب، و در هسته  بسیاری از میوه های هسته دار مانند گیلاس، گلابی، هلو، زردآلو و …. نباید این هسته ها را به عنوان خوراکی در اختیار مرغ ها قرار دهید چون برای طیور مضر می باشند.

نمک

این ماده به میزان کنترل شده برای همه موجودات زنده لازم می باشد اما اگر نمک موجود در مواد غذایی که زیاد باشند مرغ بعد از مصرف این خوراک دچار عطش می شود و کمبود آب بدن این پرنده موجب مشکلات فراوانی در مرغ ها خواهد شد.


chat_bubbleارسال نظر

نظر شما پس از تایید ، قابل رویت خواهد بود