تغذیه و نگهداری جوجه یک روزه در هفته اول

تغذیه جوجه ها و کیفیت غذای آنها در ۱۰ روز اول بسیار مهم میباشد. مخصوصا برای کاهش تلفات، سیستم ایمنی جوجه یک روزه برای تکامل به مصرف مواد مغذی نیاز دارد. چراکه اندام های لنفاوی ثانویه در جوجه ها پس از تولد هنوز به خوبی رشد نکرده اند. برای رشد و تکامل این اندام ها بایستی جوجه ها با خوراک مقوی و مغذی تغذیه شوند.

جوجه ها پس از مرحله هچ حداقل به مدت ۲۴ ساعت در داخل ماشین جوجه کشی در همان شرایط هچر باقی می مانند. زیرا آنها به محیط گرم نیاز داشته و هنوز کیسه زرده به خوبی جذب بدن آنها نشده است. بنابراین برای تغذیه جوجه ها و یا خارج کردن آنها از داخل دستگاه جوجه کشی نباید عجله کرد.

با گذشت ۲۴ الی ۳۰ ساعت پس از هچ کامل میتوان سریعا جوجه ها را بیرون آورد تا سایر تخم های نطفه دار نیز هچ شوند. پس از خروج جوجه از تخم، تغذیه عملکرد مستقیمی بر وزن و سیستم ایمنی بدن او دارد. همانطور که گفته شد در ۲۴ ساعت اولیه جوجه ها نباید تغذیه شوند و یا آب بنوشند. پس از گذشت حداقل ۲۴ ساعت میتوان تغذیه جوجه ها را آغاز نمود.

 

ساعت اولیه جوجه ها نباید تغذیه شوند و یا آب بنوشند. پس از گذشت حداقل ۲۴ ساعت میتوان تغذیه جوجه ها را آغاز نمود.

تغذیه جوجه پس از ۲۴ ساعت

تغذیه جوجه ها ابتدا با محلول آب شیرین ۴ یا ۵ درصد شروع میشود. آب شیرین تأثیر زیادی بر خوراک و اشتهای جوجه ها دارد. سپس از دان مخصوص جوجه برای تغذیه آنها استفاده میشود که تمامی ویتامین ها و مواد غذایی لازم را شامل می باشد. کمبود ویتامین ها و مغذی ها در ۱۰ روز اول باعث مشکلات زیادی در جوجه ها میشود. بعنوان مثال کمبود ویتامین e در جوجه ها باعث خونریزی سلول های مغز شده و مرگ و میر جوجه ها را در پی دارد. از طرف دیگر اگر در یک هفته اول تغذیه جوجه به اندازه کافی مقوی نباشد، بدن آن به شدت تضعیف شده و جوجه در اثر بی حالی و بی اشتهایی در معرض بیماری های مختلفی قرار میگیرد و در نهایت تلف میشود.

جوجه یک روزه حداکثر ۳۰ ساعت بعد از تولد باید با دان سرشار از پروتئین و با کیفیت تغذیه شود. اگر آنها بیش از حد گرسنه بمانند مقاومت بدنی آنها در برابر بیماری ها بسیار ضعیف شده و زرده نیز به خوبی جذب بدن آنها نمیشود.

همچنین برای تغذیه جوجه ها باید از دانخوری های مخصوص استفاده نمود. برای غذا دادن به جوجه ها و دسترسی سریع آنها به غذا در هفته اول از دانخوری های اولیه به نام دانخوری بشقابی استفاده میشود. این نوع دانخوری ها دارای لبه های کوتاه بوده و کف آنها نیز دارای برجستگی هایی می باشد که جوجه ها را به نوک زدن تحریک میکند. یک دانخوری بشقابی به قطر ۳۳ سانتی متر برای تغذیه ۶۵ جوجه کفایت میکند. البته معیار اصلی تعداد دانخوری ها و آبخوری ها در سالن پرورش مرغداری این است که جوجه ها در هنگام خوردن و یا آشامیدن منتظر نمانند.

chat_bubbleارسال نظر

نظر شما پس از تایید ، قابل رویت خواهد بود