جیره اولیه جوجه ها

 

جیره اولیه برای جوجه های یک روزه باید شرایط ذیل را داشته باشد:

غذای جوجه یک روزه باید دارای انرژی، پروتئین های قابل هضم و اسید آمینه های ضروری باشد. به همین منظور جوجه ها در هفته اول با دان پیش استارتر تغذیه میشوند که حاوی ۲۲ درصد پروتئین است.

یک جیره غذایی با کیفیت باید به لحاظ ویتامین ها، مواد معدنی و ریز مغذی ها بالانس شده باشد تا جوجه یک روزه بتواند تمام احتیاجات غذایی خود را توسط آن دریافت کند.

غذای مصرفی جوجه ها بایستی فاقد عنصرهای سمی و بدون هرگونه کپک زدگی و یا آلودگی باشد.

اندازه و شکل فیزیکی دان مصرفی جوجه ها در یک هفته اول بسیار مهم می باشد. معمولا از خوراک آردی (فرم مش) برای تغذیه جوجه های یک روزه در هفته اول استفاده میشود. در صورت استفاده از پلت نیز قطر آن نباید بیش از ۲ میلی متر باشد.

اصولا استفاده از دان پلت و کرامبل با قطر ۱.۸ الی ۲ میلیمتر برای تغذیه جوجه ها تا سن ۷ روزگی توصیه میشود. چون در تهیه این نوع دان ها مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی به صورت یکسان ترکیب شده است.

نکته های مهم جیرهٔ غذایی دو هفته اول

جیرهٔ غذایی پیش دان برای جوجه گوشتی تا سن چهارده روزگی استفاده میشود . در هفته اول، برای هر هزار جوجه، مقدار صد و چهار کیلوگرم جیره لازم است. – در هفته دوم برای هر هزار جوجه، مقدار صد و نه کیلوگرم جیره لازم است.شستشوی منظم آبخوری ها و دانخوری ها و تهیه آب تمیز و سالم برای جوجه ها لازم و ضروری است. با بیشتر شدن سن جوجه ها، مقدار خوراک آنها هم بیشتر می شود.استفاده از ویتامین ها بعد از واکسیناسیون یا به وجود آمدن استرسی باید با مشورت دامپزشک انجام شود.

chat_bubbleارسال نظر

نظر شما پس از تایید ، قابل رویت خواهد بود